پولیپ های رحمی وعلائم آن را بشناسید

پولیپ رحم چیست؟ درمورد پولیپ ها چه می دانید؟ عوارض و مشکلات ناشی از پولیپ ها را می شناسید؟ علت بوجود آمدن پولیپ ها را می دانید؟ از چگونگی درمانی پولیپ ها چه اطلاعاتی دارید؟

یکی از شایع ترین مواردی که موجب خونریزی های غیرطبیعی از رحم خانم ها می گردد پولیپ های رحمی می باشند گرچه برخی از پولیپ ها علامت خاصی از خود نشان نمی دهند، اما در هر صورت خطرات و عواقب خود را به همراه دارند ولازم است برای جلوگیری از عواقب  احتمالی از جمله سرطان این توده های رحمی را به موقع درمان کرد.

پولیپ های رحمی وعلائم آن را بشناسید

پولیپ رحم چیست؟

رشد و تکثیر بافت های داخلی رحم را پولیپ رحمی می گویند.این تومورها که به علت رشد بیش از اندازه آندومتر(بافتی در داخل رحم)و پاره شدن سلولها  در داخل رحم ایجاد شده وبه شکل توده های در شکل و اندازه های مختلف به دیواره های داخلی رحم می چسبند و داخل حفره رحم راه پیدا کرده و گسترش می یابند. پولیپ های آندومتر در دو نوع خوش خیم(غیرسرطانی) و بد خیم اغلب خوش(غیرسرطانی) هستند که اغلب در دسته اول یعنی خوش خیم قرار دارند.تومورهای آندومتر در خانم های سائسه بیشتر از خانم های جوان دیده می شود.

ناباروی یکی از مشکلاتی است که پولیپ های رحمی با خود به همراه می آورند، که با برداشتن این پولیپ ها، می توان مشکل ناباروی را برطرف نمایند.

علت ایجاد پولیپ های رحمی

هنوز علت اصلی ایجاد پولیپ های رحمی تشخیص داده نشده است،اما طبق تحقیقات و ازمایشاتی که تاکنون به عمل آمده مشخص شده عوامل هورمونی عوامل مربوط به نوسانات هورمونی در تشکیل این هورمون ها نقش موئری دارند.

از آنجایی که این توده های رحمی به هورمون های استروژن حساس می باشند، پس می توان گفت که یکی از علل تشکیلو رشد  پولیپ رحمی وجود هورمون استروژن موجود در خون است. موارد ذیل نیز در تشکیل پولیپ های رحمی اثرات خود را خواهند گذاشت:

• دوره یائسگی
  • ژنتیک
  • چاقی و افزایش وزن
  • فشار خون بالا یا هایپرتنشن
  • مصرف برخی داروها مانند تاموکسیفن که مربوط به سرطان سینه است.

بانوانی که در دوره یائسگی و بازه سنی 40 تا50 سال به سر می برند بیشتر از بانوان جوان در معرض ابتلا به پولیپ های رحمی قرار دارند،همچنین در بانوانی که سنین 20 سال به پایین می باشند نسبت به سایر بازه های سنی، احتمال ابتلا به پولیپ بسیار کم است.

علائم پولیپ های رحمی

• ناباروی
  • نامنظمی قاعدگی
  • لکه بینی و خونریزی پس از یائسگی
  • خونریزی پس از مقاربت جنسی
  • سقط جنین

در صورت مشاهده موارد زیر حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید:

• خونریزی های پس از یائسگی
  • خونریزی بین دوره های پریودی نامنظم
  • خونریزی پس از رابطه جنسی

خانم هایی که خونریزی های غیر رحمی دارند باید حتما از نظر سرطان رحم تحت بررسی کامل قرار بگیرند، دکتر اعظم محمدی متخصص زنان وزایمان در اینمورد بیان می دارد که بسیار به ندرت اتفاق می افتد که این توده ها تبدیل به تومورهای سرطانی شوند، اما در مواردی که سایز این تومورها بزرگ باشد موجب نازایی فرد مبتلا می گردد.

چگونگی تشخصص پولیپ های رحمی

• سونوگرافی ترانس واژینال

یکی از روش های تشخیص پولیپ های رحمی بهره گیری از  سونوگرافی ترانس واژینال می باشد. در این روش دستگاهی داخل واژن می نمایند و از طریق امواجی  که از طریق این دستگاه منتشر می گردد،می توان تصاویری را از داخل رحم مشاهده نمود.

• هیستروسکوپی

یکی دیگر از از روش هایی است که پزشک متخصص با استفاده از آن می تواند با ان رحم را بررسی کرده و پولیپ های رحمی را تشخیص دهد  استفاده از تلسکوپی مجهز به نام هیستروسکوپی می باشد که می توان داخل رحم را بررسی کرد.

• بیوپسی اندومتر یا پایپل بیوپسی

روشی دیگر برای تشخیص پولیپ های رحمی، بیوپسی رحمی می باشد، در این روش پزشک از داخل رحم نمونه برداری کرده و مورد بررسی و مطالعه قرار می دهد.

روش های درمان پولیپ های رحمی

• دارو درمانی

تجویز داروهای هورمونی مانند،پروژستین و آگونیست ها برای درمان پولیپ ها به طور موقتی تجویز می شوند، و از رشد و گسترش پولیپ ها جلوگیری می کند،زیرا قطع داروها منجر به بازشگت دوباره پولیپ ها می گردد.

• هیستروسکوپی

پزشک متخصص با وارد کردن لوله ای وتلسکوپی مربوط به دستگاه هیستروسکوپی در داخل رحم توده های رحمی را مورد مشاهده قرار می دهد و در صورت تشخیصآن با استفاده از ابزارهای مخصوصی این توده ها را حارج می کند.

• کورتاژ

زمانی که توده ها سایز بزرگی داشته باشند باید تحت جراحی قرار گرفته شود تا بتوان آن را خارج نمود، از این رو استفاده از کورتاژ یرای خارج کردن پولیپ های رحمی استفاده می شود. کورتاژ یک جراحی تهاجمی است که حتما باید در بیمارستان و اتاق عمل انجام گیرد.​

**چنانچه صد مراجعه به پزشک متخصص زنان دارید ولی  در انتخاب بهترین متخصص زنان در تهران مردد شده اید و برای یافتن یک پزشک خوب منبع مطمئن و موثقی در اختیار ندارید می توانید به لینک سبز رنگ مراجعه نمایید تا اطلاعاتتان را در این زمینه گسترش دهید و با فراغ بال پزشک خود را انتخاب نمایید.

هشت − دو =