میومکتومی رحمی

اغلب خانم ها در سنین باروری دچار مشکلاتی چون فیبروم های رحمی می شوند، فیبروم ها توده های غیرسرطانی خوش خیمی هستند که ممکن است مشکلات چندانی برای خانم ها ایجاد نکند، امادر برخی از خانم هابه عنوان عاملی در ناباروری آنها محسوب میشود و تا زمانی که این فیبروئید تحت درمان وجراحی صحیح توسط پزشک متخصص قرار نگیرد مانع از باروری خانم می گردد.دکتر اعظم محمدی متخصص زنان و زایمان بیان دارد که فیبروم ها از رشد غیرطبیعی بخشی از بافت عضلانی رحم به وجود می آیند و به مرور زمان تبدیل به توده هایی در سایز های مختلف می گردند.

میومکتومی رحمی

میومکتومی رحم چیست؟

به فرایند جراحی برداشتن فیبروئیدهای رحمی از داخل رحم را میومکتومی رحمی می گویند.در این روش برخلاف سایر روش های درمانی چون هیسترکتومی، آمبولیزاسیون پزشک متخصص به منظور افزایش شانس باروری فقط اقدام به برداشتن توده های فیبروئیدی از داخل رحم می نماید، بدون اینکه لازمه باشد شریان رحمی را مسدود کرده یا رحم یرداشته شود.

شناسایی فیبروئیدهای رحمی

با وجود تحقیقات و بررسی های زیادی که در زمینه فیبروم های رحمی شده است، هنوز علت قطعی به وجود آمدن این توده های اضافی داخل رحم مشخص نشده است، فیبروم های رحمی بدلیل علائمی که دارند به راحتی قابل تشخیص می باشند.شایع ترین علائم شناسایی فیبروم های رحمی عبارتند از:

• خونریزی های غیر طبیعی خارج از دوره قاعدگی
  • احساس درد شدید در حین برقراری رابطه جنسی
  • احساس درد و فشار زیاد در ناحیه لگن
  • طولانی بودن خونریزی های ماهانه
  • بزرگ شدن شکم
  • کمردرد و پا درد

توصیه می گردد در صورت مشاهده هر کدام از این علائم سریعا با یک متخصص خوب زنان و زایمان مشورت نمایید.

روش انجام جراحی میومکتومی

با توجه به تعداد و سایز فیبروئیدها روش های مختلفی برای جراحی میومکتومی از جمله موارد زیل قابل انجام می باشد:

لاپاراسکوپی

جراحی میومکتومی لاپاراسکوپی برای برداشتن فیبروئید هایی با سایزهای متوسط مورد استفاده قرار می گیرد، در این روش پزشک متخصص به راحتی قادر است رحم را مشاهده نموده و توده های فیبروئیدی را بدون هیچ مشکلی از رحم خارج نماید.

لاپاراتومی (شکمی)

در این روش پزشک متخصص اقدام به ایجاد یک برش بزرگ بر روی شکم می نماید تا به راحتی بتواند مشکل را شناسایی و درمان نماید.

این روش اغلب در مواقعی مورد استفاده قرار می گیرد که پزشک نتواند به راحتی مشکل بیمار را تشخیص دهد به همین دلیل با ورود به حفره شکم مشکلات را راحتتر بررسی می نماید.

هیستروسکوپی

همانگونه که در بالا اشاره شد، فیبروئیدها موجب نازایی خانم ها می گردد، با استفاده از روش میومکتومی هیستروسکوپی، پزشک متخصص فیبروئیدهایی را که در داخل رحم و آندومتر ایجاد شده اند را خارج نمود.

آیا امکان بازگشت فیبروئیدها وجود دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که امکان بازگشت فیبروئیدهای رحمی حتی در سایزهای بزرگ تر از قبل نیز وجود دارد.دکتر اعظم محمدی بیان داد که حتما پس از جراحی میومکتومی، تحت نظر پزشک متخصص باشید و به توصیه های وی عمل نمایید.

عوارض پس از جراحی میومکتومی

• خونریزی های شدید
  • عفونتهای رحم و لگن
  • چسبندگی لوله‌های رحمی
  • ایجاد بافت های اسکار
  • خطر ریزش دیواره رحم و یا پارگی رحم در موارد نادر

نکته: توجه داشته باشید که اگر شبها به علت تخلیه ادرار خود از خواب برمی خیزید و یا در دفع ادرار خود عجله دارید احتمالا شما دارای توده لگنی می باشید پس توصیه می گردد که حتما به بهترین متخصص زنان در تهران مراجعه نمایید.

با تشکر از گروه سایت دکتر اعظم محمدی متخصص زنان و زایمان ونازایی

2 × یک =