فیبروم رحم

یکی از شایع ترین تومورهای لگنی در بین خانم ها که در 50% آنان دیده می شود فیبروم های رحمی است، این توده های رحمی به صورت جامد وفشرده در بخش های مختلف رحم و لگن ایجاد و رشد می کنند.

فیبروئید های رحمی که به تومورهای تولید مثل زنان معروف هستند اغلب در سنین باروری شروع به رشد و نمو پیدا می کند.خبر خوب اینکه فیبروئیدهای رحمی خوش خیم هستند و احتمال ابتلا به سرطان رحم را افزایش نمی دهند.

فیبروم رحم

نشانه ها و علائم وجود فیبروئیدهای رحمی

لازم به ذکر است تومورهای لگنی،می توانند بصورت زنجیره ای سایر ارگان های لدن را نیز تحت تاثیر خود قرار دهند که می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• خونریزی‌های غیر طبیعی رحمی
  • طولانی شدن دوران پریودی
  • احساس درد و فشارهای لگنی
  • درد در هنکام مقاربت
  • بزرگی شکم
  • کمردرد و پا درد

مشکلات مربوط به مثانه

برخی اوقات فیبروم های رحمی به سمت مثانه رشد و تکثیر خود را ادامه می دهند که این عاملی است که موجب شدت و تکرر ادرار و درد در هنگام ادرار در خانم ها می گردد چرا که حجم مثانه مانند قبل دیگر توانایی نگهداری آن حجم از ادرار را ندارد.

هموروئید

رشد بیش از اندازه فیبروم ها به رکتوم فشار وارد کرده که موجب اختلال در حکات روده می گردد. اگر فیبروئیدهای رحمی در انتهای رحم رشد و نمو پیدا کنند خانم دچار یبوست نیز می گردد.

مشکلات معده

افزایش سایز فیروم ها علاوه بر روده و مثانه حتی بر معده نیز اثر منفی می گذارد، این اثر منفی فرد را دچار سیری کاذب و در نهایت لاغری و کاهش وزن وی وشکمی با حجم بزرگ می شودگویی که خانم باردار می باشد.

کلیه

در برخی موارد که به ندرت پیش می آید،فیبروم های رحمی پس از اختلال عملکرد مثانه بر روی لوله ای که کلیه را به مثانه مصل می نماید نیز فشار وارد کرده و در نهایت موجب  ورم و درد در ناحیه کلیه می گردد.

برخی از خانم ها باوجود تجربه کردن این علائم باز هم نسبت به آن بی توجهی کرده و از درمان آن امتناع می ورزند، که این موضوع موجب پیشرفت بیشتر فیبروئید ها شده تا جایی که با روش دارو درمانی قابل درمان نباشد و تنها راه درمانی آن جراحی باشد.همچنین لازم به ذکر است پیشرفت فیبروئیدها موجب ناباروری در خانم ها شده و تازمانی که به طور کامل تحت درمان قرار نگیرند قادر به باردار شدن نیستند.

در این نوع دوقلوزایی هر کدام این دو جنین دارای ویژگی های منحصربه فردی می باشند و هیچگونه جفت وترکیب مشابه ژنتیکی مشاهده نمی گردد، در این نوع بارداری مادر،در یک زمان تخمک توسط اسپرم های مختلف بارور می گردد.در این نوع بارداری ممکن است حتی جنسیت جنین ها نیز متفاوت باشد، بطور کلی می توان گفت هر کدام از این دو جنین دارای ویژگی های منحصربفرد خود می باشند.

درمان فیبروم

• مصرف قرص های ضد التهابی و ضدبارداری
  • جراحی میومکتومی از طریق لاپاراسکوپی
  • جراحی کم تهاجمی با استفاده از لیزر
  • هیستروکتومی

نکته: توجه داشته باشید که اگر شبها به علت تخلیه ادرار خود از خواب برمی خیزید و یا در دفع ادرار خود عجله دارید احتمالا شما دارای توده لگنی می باشید پس توصیه می گردد که حتما به بهترین متخصص زنان در تهران مراجعه نمایید.

با تشکر از گروه سایت دکتر اعظم محمدی متخصص زنان و زایمان ونازایی

1 × دو =