عفونت جنسی

عفونت های جنسی یکی از مشکلاتی است که در بین افرادی که روابط جنسی فعالی دارند شیوع پیدا کرده، چرا که یکی از عوامل تاثیر گذار در بروز این مشکل،برقراری روابط جنسی خارج از چارچوب می باشد؛ عدم آگاهی افراد از رعایت بهداشت صحیح در حین روابط جنسی باعث می شود که مشکلات زیادی برای افراد به وجود بیاید؛ با مطالعه ایم مقاله می توانید آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید.

عفونت-جنسی

عفونت جنسی چیست؟

عفونت جنسی بیماری است که عموما از طرق مختلف روابط جنسی از قیبل روابط آمیزشی، مقعدی و دهانی انتقال پیدا می کند، متاسفانه این بیماری امروزه در بین خانم ها و آقایان بسیار شایع گشته است، اما علائم این عفونت ها در مردان و زنان متفاوت است.

علت ابتلا به عفونت جنسی در زنان و مردان

برقراری روابط جنسی متعدد با افرالد مختلف تنها دلیل ابتلا به عفونت های جنسی نیست، این نوع روابط فقط درصد ابتلا به بیماری های جنسی را افزایش می دهد، لذا ممکن است فردی تنها با یک بار برقراری رابطه جنسی هرچند محدود، به این عفونت مبتلا گردد.

به گفته دکتر اعظم محمدی متخصص زنان، زایمان و نازایی صحیح ترین و اصلی ترین روش پیشگیری این عفونت ها، کسب اطمینان از سلامت شریک جنسی خود و استفاده از ابزارها امن جلوگیری می باشد. روابط جنسی محافظت شده می تواند در عدم ابتلا به این بیماری به افراد کمک نماید؛ همچنین اگر خود شما به عفونت جنسی مبتلا هستید حتما برای داشتن یک رابطه سالم و عدم انتقال عفونت خود به پارنتر خود، حتما با پزشک متخصص مشورت نموده وتحت درمان قرار گیرید.

عفونت واژن

عفونت واژن یکی از شایع ترین عفونت هایی است که اکثر خانم ها به آن دجار می باشند، که متاسفانه برخی از خانم ها برای درمان آن اقدامی نمی نمایند از این رو موجب می شود این عرضه عود کرده و به داخل لگن و رحم نیز سرایت میک ند که مشکلات دیگری با خود به همراه دارد، طبق تحقیقات و آمارهای بدست آمده هر خانمی حداقل یکبار در طول زندگی خود دچار عفونت های واژن به شکل خفیف یا شدید گشته است.

عفونت واژن علائمی چون سوزش، خارش و ترشحات غیر طبیعی همراه با بو،درد در زمان مقاربت دارند، در صورت مشاهده این علائم حتما به یک پزشک متخصص زنان و زایمان خوب مراجعه نمایید.

عفونت های انتقالی از طریق آمیزش جنسی

درصد زیادی از بیماری های عمومی از طریق عدم رعایت بهداشت جنسی به راحتی قابل انتقال است، زمانی که فرد به بیماری عفونت جنسی مبتلا است انواع باکتری ها و ویروس ها به سرعت شروع به رشد و تکثیر می نمایند و فرد در این مواقع بیشتر در خطر ابتلا به بیماری های دستگاه تناسلی می باشد.

برخی از این بیماری ها عبارتند از:

• تبخال تناسلی

ابتلا به تبخال های تناسلی که ناشی از وجود ویروس هرپس سیمپلکس می باشد، به صورت به تاول هایی متعدد در سایزهایی مختلف بر روی نواحی چون اندام های جنسی، دست ها و دهان ظاهر می گردد.

• زگیل تناسلی

این عفونت پوستی که در جهان یکی از شایع ترین و پرخطرترین بیماری های منتقله از راه جنسی می باشد ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی است، این نوع عارضه پوستی به شکل توده های گوشتی بر روی ناحیه تناسلی ومقعد آقایان و خانم ها ایجاد می گردد که خارش شدیدی با خود به همراه داردعدم درمان به موقع این توده های گوشتی موجب ابتلا به hpv و حتی سرطان گردنه رحم می گردد.

• سوزاک

عارضه سوزاک یا گانوریا هم از طریق عدم رعایت بهداشت جنسی ایجاد می گردد، عدم تشخیص و درمان این بیماری، منجر به بیماری های التهابی لگن در بین افراد مبتلا (مردان و زنان)می گردد، عدم درمان این عارضه عواقب بدی چون عقیم شدن، نازایی،مسمومیت خونی وحتی التهاب قلب و آرتریت را  با خود به همراه دارد،

• سفلیس

یکی دیگر از بیماری های آمیزشی سفلیس می باشد که مانند سایر عفونت های جنسی از طریق واژن، مقعد و دهان قابل انتقال می باشد،  این نوع عفونت علاوه بر دستگاه تناسلی سایر اجزای بدن مثل دست ، پا و صورت را نیز درگیر خود می کند.

برای تشخیص این عارضه و درمان آن لازم است آزمایش خون از فرد گرفته شود و همچنین از زخم های ایجاد شده نمونه برداری گردد.

آیا انتقال عفونت جنسی راه دیگری دارد؟

بله ، یکی دیگر از عواملی که به راحتی عفونت جنسی را منتقل می کند ، علاوه بر روابط جنسی که در بالا توضیح داده شد، انتقال عفونت از مادر به فرزند است، به این صورت که در دوران بارداری عفونت از مادر به جنین منتقل شده و این عفونت  از بدو تولد با نوزاد همراه است.

مراقبت های لازم برای جلوگیری از انتقال عفونت جنسی

• استفاده از ابزار جلوگیری ایمن مانند کاندوم
  • قبل از برقرار رابطه جنسی حتما آموزش های لازم را فرا گیرید.
  • در صورت داشتن سابقه ابتلا به عفونت جنسی، شریک جنسی خود را مطلع سازید تا با مراقبت های بیشتر روابط جنسی صورت گیرد.
  • تا زمانی که پروسه درمانی شما کامل نشده سعی کنید روابط جنسی برقرار نکنید.
  • بهتر از قبل از برقراری روابط جنسی، از مواد مخدر توهم زا و مشروبات الکلی استفاده نشود.
  • قبل از برقراری رابطه از سکس تراپیست ، مشاوره دریافت نمایید تا میزان خطر ابتلا به انواع بیماری های مقاربتی کاهش یابد.

چنانچه شما کاربران گرامی  در انتخاب بهترین متخصص زنان در تهران هستید و برای یافتن یک پزشک خوب منبع مطمئن و موثقی در اختیار ندارید می توانید به لینک سبز رنگ مراجعه نمایید ، همچنین اگر قصد بارداری دارید و برای رفع مشکلات خود در پی  بهترین متخصص درمان ناباروری در جنوب تهران می گردید می توانید با تحقیق و پرس و جو  خانم دکتر اعظم محمدی را بیشتر بشناسید تا با خیال راحت بتوانید به وی مراجعه کرده و مشکلاتتان را در میان بگذارید.