شایع ترین بیماری های زنان

8 بیماری شایع در بین زنان

زندگی بانوان از زمان بلوغ سراسر درگیر برخی بیماری هاست. از این رو مراجعه منظم به متخصص زنان وزایمان  می تواند از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری کند. بانوان باید دقت کنند عدم توجه به سلامتی ناحیه تناسلی می تواند صدمات جبران ناپذیر نظیر ناباروری را در پی داشته باشد.

این را به یاد داشته باشید حتی لذت از رابطه جنسی منوط برخورداری از سلامتی دستگاه تناسلی است، چه بانوانی که به علت عدم رعایت اصول بهداشتی و یا مراجعه دیرهنگام از تجربه رابطه جنسی لذت بخش محروم مانده اند.

بنابراین با بالابردن آگاهی در حوزه بیماری های مختص به خودتان می توانید از بروز آن ها پیشگیری کرده و یا در صورت ابتلا درصدد درمان آن برایید. در ادامه 8 بیماری شایع در میان بانوان را بررسی خواهیم کرد.

شایع ترین بیماری های زنان

یائسگی

شاید این سوال به ذهنتان خطور کند که یائسگی را چرا در گروه بیماری ها قرار داده ایم ؟ پاسخ به این سوال به علت خاصیت چند بعدی این پدیده است. گرچه یائسگی را نمی توان بیماری دانست، اما زمانی که بانوان وارد دهه چهارم زندگی خود می شوند با تجربه یائسگی بیش از پیش مستعد ابتلا به برخی بیماری ها خواهند شد. اینگونه می توان  قرار دادن یائسگی در گروه بیماری های زنان را توجیه کرد. اما بیماری هایی که به سبب یائسگی ایجاد می شوند عبارت اند از:

• اختلالات خواب
  • خشکی وازن
  • پوکی استخوان
  • افتادگی رحم

سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم پلی کیستیک که بیشتر آن را با عبارت تبلی تخمدان می شناشند، نوعی عارضه در بانوان است که به موجب آن فعالیت تخمدان ها از نظم خارج شده و هورمون تستسترون به میزان زیادی تولید می شود. این بیماری همانطور که از نام لاتین آن پیداست به معنای تخمدان بزرگ پرکیست است.

علائم سندرم پلی کیستیک

• رشد موهای زائد به علت تولید هورمون تستسرون یا همان هورمون مردساز در بدن بانوان
  • افزایش وزن
  • بروز جوش های صورت
  • مشکلات در بارداری
  • نامنظم شدن و کم شدن دوره های قاعدگی
  • ریز ش موی سر

سندرم پیش از قاعدگی

آیا تا به حال پیش از قاعدگی درد های ناحیه لگن کمر و سینه را تجربه کرده اید ؟ آیا شروع قاعدگی شما همراه با تحمل درد های شدید است؟ آیا خونریزی شما در دوران قاعدگی بیش از حالت طبیعی است؟ اگر این ها نشانه آشنایی برای شماست، باید بگوییم که به سندرم پیش از قاعدگی مبتلا هستید. این سندرم که نام دیگرشPMS  است اغلب با شروع قاعدگی از بین رفته، اما در برخی بانوان در دوران قاعدگی و حتی پس از آن ادامه خواهد داشت.

علائم سندرم پیش از قاعدگی

• تحریک پذیری بالا
  • فقدان کنترل خشم
  • خلق پایین
  • بی خوایب
  • احساس درد در ناحیه کمر، ران و سینه
  • اضافه وزن
  • نفخ
  • آکنه
  • خونریزی زیاد

آمنوره

آمنوره یا فقدان قاعدگی عارضه ای است در آن فرد تا سن 16 سالگی قاعدگی را تجربه نمی کند که به آن آمنوره اولیه گفته می شود ادر مواقعی ای نیز فرد بعد یک دوره قاعدگی دیگر قاعدگی را تجربه نکند که به آن آمنوره ثانویه می گویند.

علائم آمنوره

• ریزش مو
  • مشکلات بینایی
  • ترشحات پستانی

آندومتریت

آندومتریت را عفونت دیواره رحم ایجاد می کند. این بیماری در رحم موجب التهاب دیواره رحم شده و می تواند مشکلاتی را در سیستم تولید مثل و باروری افراد ایجاد کند.

این بیماری گرچه خطرناک نیست، اما درمان آن به میزان زیادی وابسته به مراجعه زودهنگام است.

علائم آندومتریت

• ورم در ناحیه شکم
  • خونرزی های غیر طبیعی
  • ترشحات غیر طبیعی
  • احساس درد در ناحیه روده و شکم

افتادگی  رحم

افتادگی رحم از جمله عارضه هایی است که در بین بانوان به شدت شایع است. این پدیده می تواند علل مختلفی نظیر زایمان های طبیعی داشته باشد. در این بیماری عضلات کف لگنی ضعیف شده و دیگر قادر به نگهداری رحم و اندام های جانبی آن نیست، از این رو رحم به سمت وازن پایین آمده و ایجاد افتادگی رحم می کند.

علائم افتادگی رحم

• احساس فشار در ناحیه زیر شکم
  • احساس قرار داشتن جسم سنگین در مثانه
  • بی اختیاری ادرار
  • خونریزی شدید ماهیانه

فیبروم رحم

فیبروم های رحمی را می توان از شایع ترین بیماری های زنان دانست. این بیماری که در هر فردی نمود متفاوتی دارد محدود به رحم نبوده و می تواند در خارج از رحم نیز وجود داشته باشد. اگر چه ابتلا به این فیبروم ها خطر آفرین نیستند، اما درمان دیر هنگام آن ها می تواند اثرات نامطلوبی را به همراه داشته باشد که جراحی هیسترکتومی یا همان خارج کردن رحم را الزام آور کند.

علائم فیبروم رحم

• خونریزی های غیر طبیعی در عادت ماهیانه
  • احساس درد در ناحیه لگن
  • طولانی بودن زمان قاعدگی
  • تورم شکم
  • درد در حین مقاربت

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی از جمله بیماری های مقاربتی شایع در بانوان است که از طریق روابط جنسی منتقل می شود، در پی ابتلا به این عارضه زائده هایی در کنار اندام تناسلی ایجاد  می شود. این بیماری عفونی با نام HPV  و یا همان پاپیلومای انسانی شهرت دارد. ازگیل تناسلی در جوامعی که از لحاظ برقراری رابطه جنسی از آگاهی بالایی برخوردار نیستند بسیار شایع است.

علائم زگیل تناسلی

• وجود زگیل در ناحیه تناسلی
  • خارش و سوزش
  • وجود رطوبت در اطراف زگیل ها
  • خونریزی و انسداد مجاری ادراری

نحوه عملکرد یک متخصص زنان خوب در درمان بیماری

یک متخصص زنان و زایمان خوب با  بررسی تخصصی ارگان های تناسلی بانوان  مانند تخمدان ها، لوله فالوپ، دهانه رحم و رحم و… مشکل مربوطه را به طور کامل بررسی و تحت درمان صحیح قرار میدهد، گاهی اوقات لازم است که بیمار برای درمان قطعی مشکل و عارضه ای که برایش پیش آمده تحت عمل جراحی قرار بگیرد و گاهی اوقات  با تجویز دارو توسط پزشک متخصص و مصرف به موقع داروها می توان مشکل بیمار را بدون هیچ جراحی و برشی درمان کرد.

از جمله مشکلاتی که درصد زیادی از بانوان با آن درگیر هستند  یا بلخره با یرخی از این شرایط و مشکلات سر و کار پیدا می کنند عبارت است از:

• مشکلات قاعدگی
  • عفونت های دستگاه تناسلی
  • خشکی ناحیه تناسلی
  • بی اختیاری ادراری
  • تنبلی تخمدان
  • ناباروی

تمامی موارد ذکر شده در بالا در  در حوزه کار درمانی یک  متخصص زنان و زایمان قرار دارد. با مراجعه به پزشک متخصص زنان ،پزشک در ابتدا به معاینه بالینی پرداخته و سپس با انجام معایناتی مانند تست پاپ اسمیر می تواند هر گونه اختلال و ناهنجاری پیش آمده در ارگان تناسلی را تشخیص داده و تحت درمان قرار دهد ، لازم به ذکر است برخی از دوره های درمانی ممکن است کمی زمانبر باشد.

یک توصیه مهم

دقت داشته باشید که ابتلا به بیماری های زنان جز لاینفک زندگی هر بانویی است، از این رو تنها با معاینات ماهیانه و پیگیری های مکرر است که می توانید از بروز بیماری های وخیم جلوگیری کنید، لذا قدم اول برای پیشگیری از بیماری های زنان انتخاب بهترین متخصص زنان است.

چنانچه در انتخاب بهترین متخصص زنان در تهران مردد شده اید و منبع مطمئن و موثقی در اختیار ندارید می توانید به لینک سبز رنگ مراجعه نمایید تا اطلاعاتتان را در این زمینه گسترش دهید و با فراغ بال پزشک خود را انتخاب نمایید.

شما کاربران گرامی برای شناخت صحیح و کافی درباره دکتر خوب زنان و زایمان در تهران می توانید از لینک مربوطه کمک بگیرید.

با تشکر از گروه دکتر اعظم محمدی متخصص زنان

چهار × پنج =