درمان ناباروری

ناباروری می تواند به معنای مشکل در بارداری و یا حفظ بارداری باشد. این مشکل می تواند از سمت مرد و یا زن باشد و دلایل متعددی در بروز آن دخیل هستند. دو نوع ناباروری وجود دارد:

• ناباروری اولیه، که زوجین بعد از یک سال رابطه جنسی محافظت نشده، هنوز موفق به بارداری نشده اند
  • ناباروری ثانویه، که یک بار بارداری موفق اتفاق افتاده ولی امکان بارداری مجدد وجود ندارد

این نکته را باید خاطر نشان شویم که ناباروی تنها مربوط به بالا رفتن سن و یا وجود مشکل از سمت خانم نیست. عوامل مختلفی می توانند منجر به بروز ناباروری شوند.

علت ناباروری

توصیه می شود زوجینی که در حفظ بارداری و یا باروری به مشکل بر می خورند، حتما به پزشک مراجعه کنند تا با تعیین علت، درمان موفق و موثر آغاز شود. گاهی پیش می آید که هیچ دلیلی برای بروز ناباروری وجود ندارد، اما خوش بختانه این حالت نیز قابل درمان خواهد بود.

علت ناباروری در خانم ها

• عدم تخمک گذاری (آزاد نشدن تخمک از تخمدان ها)
  • انسداد لوله های فالوپ، که در این شرایط امکان رسیدن اسپرم به تخمک وجود ندارد
  • پایین بودن کیفیت تخمک
  • ابتلا به عفونت کلامیدیا و گنوره آ و عدم درمان
  • اندومتریوز
  • فیبروم های رحمی
  • زمانی که فرم رحم به گونه ای است که کاشت تخمک بارور در رحم سخت می شود

علت ناباروری در آقایان

• پایین بودن تعداد اسپرم در مایع منی
  • حرکت ضعیف و کند اسپرم
  • عدم وجود اسپرم در مایع منی
  • عدم درمان عفونت با کلامیدیا و یا گنوره آ

بالا بودن و یا پایین بودن سطح برخی هورمون ها نیز می تواند بر تولید اسپرم تاثیر بگذارد و منجر به بروز مشکلات ناباروری مرتبط با اسپرم شود.

ناباروری هم چنین می تواند به دلیل مشکلات انزال نیز باشد. در صورتی که لوله داخل بیضه و یا آلت تناسلی مسدود شود، فرد در رسیدن به انزال به مشکل بر می خورد و مایعی هنگام رسیدن به ارگاسم خارج نخواهد شد.

چه عواملی احتمال ناباروری را افزایش می دهند؟

برخی شرایط سلامتی و سبک زندگی می توانند احتمال بروز ناباروری را افزایش دهند. از جمله:

• شرایط سنی. بالای سی و پنج سال بودن
  • چاقی و یا لاغری مفرط
  • شیمی درمانی و یا رادیوتراپی
  • تماس با سموم محیطی
  • مصرف بیش از حد مشروبات الکلی
  • استعمال سیگار و دخانیات
  • سابقه ابتلا به بیماری های مقاربتی
  • آسیب های وارده به کیسه بیضه
  • بیضه نزول کرده

انجام تست های باروری، بهترین راه در تشخیص ناباوری و تعیین علت آن می باشد. زوجینی که بعد از یک سال هنوز موفق به باروری نشده اند، حتما باید جهت درمان این مشکل به پزشک مراجعه کنند.

در طول تست باروری چه اتفاق می افتد؟

تست باروری ابتدا با بررسی سوابق پزشکی و معاینات فیزیکی آغاز می شود. ممکن است چند ماه زمان ببرد تا علت بروز ناباروری مشخص شود. به همین خاطر، زوجین نباید از ادامه درمان و مراجعه به پزشک نا امید شوند.

تست باروری تخمک ها، رحم و لوله های فالوپ:

بررسی تخمک ها، رحم و لوله های فالوپ از طریق معاینه لگنی و تست اولتراسوند امکان پذیر می باشد. آزمایش خون نیز می تواند به تعیین سطح هورمون ها کمک کند. پزشک هم چنین با بررسی موکوز دهانه رحم و یا اندازه گیری دمای بدن متوجه الگوهای تخمک گذاری خواهد شد.

در برخی موارد، ممکن است نیاز به انجام جراحی جزئی باشد تا پزشک بتواند با استفاده از ابزارهای مخصوص به بررسی لوله های فالوپ، تخمدان ها و رحم و مشکلات موجود بپردازد.

تست باروری اسپرم و مایع منی:

پزشک با معاینه لگنی و آنالیز مایع منی، به بررسی اسپرم و مایع منی می پردازد، تا مواردی از قبیل:

• شمارش اسپرم (تعداد اسپرم موجود در مایع منی)
  • سرعت حرکت اسپرم
  • اندازه، فرم و کیفیت اسپرم
  • میزان مایع منی

مشخص شود. آزمایش خون نیز هر گونه مشکل هورمونی که می تواند بر باروری تاثیر بگذارد را نشان می دهد.

درمان ناباروری

خوش بختانه امروزه درمان های مختلفی برای ناباروری وجود دارد، که با توجه به شرایط جسمانی بیمار و علت بروز ناباروری در نظر گرفته می شود.

درمان ناباروری می تواند ترکیبی از تغییر در سبک زندگی، مصرف دارو، هورمون درمانی و یا روش های جراحی باشد. در صورتی که مشکلات مربوط به اسپرم و یا تخمک علت ناباروری باشد، می توان از تخمک و یا اسپرم اهدایی کمک گرفت.

درمان ناباروری در خانم ها

درمان ناباروری در خانم ها می تواند شامل تغییر در سبک زندگی، مصرف دارو و یا جراحی باشد.

IVF ، لقاح خارج رحمی. در این روش، تخمک ها از تخمدان گرفته و در محیط آزمایشگاهی با اسپرم بارور می شوند، رویان شکل می گیرد و سپس در داخل رحم کاشته خواهد شد.

IUI، بارداری داخل رحمی. در این روش، اسپرم سالم گرفته و مستقیما در داخل رحم کاشته می شود. این کار باید زمان تخمک گذاری انجام شود.

این دو از جمله درمان های موفقی هستند که برای خانم ها در نظر گرفته می شوند.

زوجین باید این موضوع  را در نظر داشته باشند که در صورتی که به مشکل باروری بر خوردند، نا امید نشوند و به فکر درمان باشند. ممکن است پروسه درمان کمی طولانی باشد، اما قطعا نتایج بسیار خوبی حاصل خواهد شد.

چنانچه در انتخاب بهترین متخصص زنان در تهران مردد شده اید و منبع مطمئن و موثقی در اختیار ندارید می توانید به لینک سبز رنگ مراجعه نمایید تا اطلاعاتتان را در این زمینه گسترش دهید و با فراغ بال پزشک خود را انتخاب نمایید.

پانزده + 7 =