خشکی واژن بعد از زایمان

یکی از مشکلاتی که بسیاری از خانم ها را پس از زایمان دچار مشکل کرده و درگیر خود می نماید و در رابطه جنسی آنها تاثیر منفی می گذارد، خشکی واژن است، برخی از افراد بر این باورند که این عارضه مربوط به دوران یائسگی می باشد، که باوری اشتباه می باشد بای گفت که این مشکل در سنین جوانی نیز رخ میدهد. تحلیل و نازکی واژن پس از زایمان یکی از علت های مهم بروز خشکی واژن می باشد زیرا پس از زایمان ممکن است سطح استروژن از حد معمول پایین تر رفته و دیواره های واژن التهاب پیدا کرده و با نازک شدن ان میزان لغزندگی آن کم می گردد. پس می توان گفت این عارضه در یائسگی هم رخ می دهد.

خشکی واژن بعد از زایمان

تاثیر رطوبت واژن در میل جنسی

هورمون استروژن هر چقدر که بیشتر باشد دیواره های واژن ضخیم و لغزنده شده و حالت ارتجاعی پیدا می کند .علت اصلی  رطوبت واژن به طور طبیعی،یک لایه نازک از ترشح ماده ای شفاف است که دیواره واژن را پوشانده و لغزنده می نماید، این ترشحات در جلوگیری از عفونت های ادراری و واژنی هم اثر می گذارد. بدین ترتیب در هنگام برقراری رابطه جنسی، با افزایش فشار خون ترشحات واژن بیشتر شده و لغزندگی آن موجب افزایش لذت در برقراری روابط جنسی می گردد.

علل خشکی واژن

• یائسگی
  • کمبود هورمون استروژن
  • آمنوره و قطع یا کاهش استروژن
  • بیماری خود ایمنی یا اختلال در عملکرد غدد داخلی (علائمی چون خشکی دهان و چشم دارد)
  • فعالیت جنسی کم
  • روش های پیشگیری از بارداری(مثل کاندوم)
  • شستشوی واژن
  • تغییرات هورمونی
  • مصرف برخی داروها
  • استرس ومشغلت فکری بالا
  • افسردگی و اضطراب
  • تغذیه نامناسب

تغییرات هورمونی در بروز خشکی واژن

هورمون های پر اهمیتی در که بدن که نقش مهمی ایفا می کنند هورمون های استروژنو پروژسترون می باشد کاهش و افزایش این هورمون ها در بدن در عملکرد بدن اثر گذاری فوق العاده قوی دارد، این دو هورمون که از دوران بلوغ در بدن خانم ها شروع به تشکیل شدن می کند و مهم ترین عامل در ساخت جداره رحم می باشد.

با رشد جنین در شکم مادر تولید هورمون های استروژن و پروژسترون در رحم مادر افزایش یافته و پس از زایمان میزان تولید این هورمون ها کاهش یافته و خشکی واژن پس از زایمان رخ می دهد.

علت کاهش هورمون استروژن

• زایمان
  • شیردهی
  • یائسگی و زمان پیش از شروع یائسگی
  • اختلال در سیستم ایمنی بدن

تیروئیدیت و خشکی واژن

یکی دیگر از علل بروز خشکی واژن پس از زایمان عامل مهمی به نام تیروئیدیت می باشد. از اسم این بیماری پیداست که مربوط به غده تیروئید و هورمون های مربوط به آن می باشد، یکی از مشکلاتی که این عارضه برای بانوان ایجاد می نماید، التهاب غده تیروئید می باشد. با ملتهب شدن این غده میزان ترشح هورمون استروژن کاهش می یابد.

علائم تیروئیدیت پس از زایمان عبارتند از:

• خشکی واژن
  • لرزش
  • تپش قلب
  • کج خلقی و خستگی
  • اختلالات خواب
  • افزایش وزن
  • حساسیت به سرما
  • خشکی پوست

نشانه های اصلی خشکی واژن

• احساس خارش واژن
  • احساس سوزش واژن
  • احساس درد در ناحیه واژن
  • خونریزی پس از برقراری رابطه جنسی
  • عفونت ادراری شدید

راهکارهای ر فع خشکی واژن پس از زایمان

خانم هایی که زایمان انجام داده اند و از خشکی واژن رنج می می برند با رعایت نکات و اقداماتی که در زیل مطرح می گردد می تواندد از میزان خشکی واژن خود بکاهند و از برقراری رابطه جنسی لذت ببرند.

• استفاده از روان کننده های بهداشتی در زمان برقراری رابطه جنسی(توجه داشته باشید استفاده همزمان از کاندوم ومایع ذوان کننده موجب پاره شدن کاندوم میگردد)
  • استفاده از کرم واژینال استروژن، طبق مشورت و تجویز پزشک متخصص
  • چرب نمودن واژن با مرطوب کننده ها و روغن های مخصوص
  • نوشیدن آب و مایعات زیاد
  • اجتناب از استفاده اسپری های مخصوص شستشو واژن پف این اسپری ها سبب التهای و خشکی واژن می شود.
  • داشتن مرحله عشق بازی و تحریک جنسی قبل از برقراری جنسی به منظور ترشح روان کننده های طبیعی

برخی از روش های پر کاربرد درمانی خشکی واژن

استروژن درمانی

استروژن واژینال، یکی از پر کاربرد ترین داروهای موضعی واژینالی می باشد که تاثیر فراوانی در بهبود خشکی واژن دارد. این داروها عبارتند از:

1. کرم استروژن واژینال
  2. حلقه استروژن واژینال(حلقه ای منعطف که توسط پزشک متخصص در واژن قرار داده می شود و منجر به آزاد سازی استروژن می گردد.)
  3. قرص استروژن واژینال( وارد کردن این قرص در داخل واژن توسط پزشک متخصص)

مصرف داروهای خوراکی مربوطه

مصرف پراسترون و اسپمیفین از جمله داروهایی هستند که به منظور درمان خشکی واژن توسط پزشک متخصص تجویز می گردد، پراسترون به صورت شیاف مورد استفاده قرار می گیرد،که لازم است در داخل واژن قرار داده شود.

زمان مراجعه به پزشک

علائمی که در بالا ذکر شدند نمایانگر خشکی واژن می باشند در صورتی که این علائم به طور ثابت و پایدار باقی بماند و موجب درد در زمان نزدیک با شریکی جنسی تان شود ، توصیه می گردد قبل از اینکه این مشکل حادتر گردد حتما با یک متخصص خوب مشورت نمایید.

**چنانچه صد مراجعه به پزشک متخصص زنان دارید ولی  در انتخاب بهترین متخصص زنان در تهران مردد شده اید و برای یافتن یک پزشک خوب منبع مطمئن و موثقی در اختیار ندارید می توانید به لینک سبز رنگ مراجعه نمایید تا اطلاعاتتان را در این زمینه گسترش دهید و با فراغ بال پزشک خود را انتخاب نمایید. همچنین برای یافتن بهترین دکتر برای درمان عفونت لینک مربوطه را می توانیم به شما پیشنهاد نماییم.

سایر مقالات مرتبط

افتادگی رحم پس از زایمان