بارداری خارج از رحم

بارداری خارج از رحم زمانی اتفاق می افتد که خانمی باردار شده، اما تخمک بارور خارج از رحم رشد و لانه گزینی کرده است. در بسیاری از موارد این نوع بارداری در لوله های فالوپ و گاهی در گردن رحم، تخمدان و یا حفره شکمی می تواند اتفاق بیفتد.

در بارداری های طبیعی، باروری در لوله های فالوپ اتفاق می افتد، جایی که تخمک و اسپرم به هم می پیوندند. تخمک بارور به سمت رحم حرکت می کند و همان جا لانه گزینی می کند. رویان تشکیل می شود و تا زمان زایمان همان جا باقی می ماند.

در صورتی که نسبت به بارداری خارج از رحم درمانی صورت نگیرد، امکان ترکیدگی لوله های فالوپ و در نهایت دردهای شکمی، شوک و کم خونی شدید وجود خواهد داشت.

بارداری خارج از رحم

علائم و نشانه های بارداری خارج از رحم

در ابتدا، بارداری خارج از رحم همانند بارداری طبیعی است و جواب آزمایش بارداری نیز مثبت خواهد بود. خانم باردار، با علائمی مانند قطع سیکل قاعدگی و یا حالت تهوع روبرو خواهد شد. اما بعد از گذشت چهار تا هشت هفته از بارداری، علائمی از غیر عادی بودن بارداری ظاهر می شود. علائمی از قبیل:

• درد در یک سمت شکم، که می تواند شدید و ادامه دار باشد.
  • خونریزی از واژن، که رنگ خون روشن تر و یا تیره تر از خون دوران قاعدگی است.
  • احساس درد در شانه ها.
  • درد هنگام ادرار و یا مدفوع.

از آن جایی که تخمک نمی تواند خارج از رحم زنده بماند، بارداری خارج از رحم نیز پایان می یابد و دوره بارداری نخواهیم داشت.

عوارض بارداری خارج از رحم

در صورتی که بارداری خارج از رحم تشخیص داده نشود و یا روند درمان به تاخیر بیفتد، شاهد بروز عوارض زیر خواهیم بود:

• خونریزی داخلی
  • آسیب لوله های فالوپ

عوامل موثر در بروز بارداری خارج از رحم

عوامل زیر احتمال حاملگی خارج از رحم را افزایش می دهند:

• سابقه بارداری خارج از رحم در گذشته
  • سن
  • ابتلا به عفونت. سابقه التهاب و یا عفونت در لوله های فالوپ، رحم و تخمدان ها احتمال حاملگی خارج از رحم را افزایش می دهند.
  • ابتلا به بیماری های مقاربتی. برخی بیماری های مقاربتی، احتمال بیماری التهابی لگن را افزایش می دهند.
  • استعمال سیگار و دخانیات
  • درمان باروری. داروهایی که برای تحریک تخمک گذاری در طول درمان ناباروری مصرف می شوند، می توانند احتمال این نوع بارداری را افزایش دهند.
  • آسیب و یا فرم غیر طبیعی لوله های فالوپ، که می تواند به دلیل جراحی باشد
  • سابقه جراحی. جراحی سزارین و یا درآوردن فیبروم
  • مصرف قرص های پیشگیری از بارداری و یا درمان IUI

با این حال احتمال بارداری خارج از رحم در خانم هایی که هیچ یک از ریسک فاکتورهای گفته شده را ندارند نیز وجود دارد.

تشخیص بارداری خارج از رحم

به گفته دکتر اعظم محمدی متخصص زنان و زایمان ونازایی آزمایش خون به تشخیص هورمونی به نام گنادوتروپین جفتی کمک می کند، میزان این هورمون در طول بارداری افزایش می یابد. در بارداری های طبیعی، سطح این هورمون بعد از چهل و هشت ساعت دو برابر می شود. اما در بارداری خارج از رحم، سطح هورمون کمتر خواهد شد. به همین خاطر، اندازه گیری سطح هورمون گنادوتروپین جفتی، شاخص خوبی در تشخیص حاملگی خارج رحمی می باشد.

سونوگرافی ترانس واژینال نیز به تشخیص بارداری خارج از رحم کمک می کند. در این تست، تصاویری از داخل رحم با استفاده از امواج صوتی تهیه خواهد شد.

در صورتی که تشخیص قطعی بارداری خارج از رحم داده نشده باشد، پزشک با استفاده از آزمایش خون به بررسی وضعیت بیمار خود خواهد پرداخت.

درمان بارداری خارج از رحم

در صورتی که بارداری خارج از رحم قبل از پاره شدن لوله فالوپ تشخیص داده شود، اقدامات درمانی زیر در نظر گرفته خواهد شد.

جراحی

جراحی به منظور برداشت بافت باقی مانده انجام می شود، که به عنوان روش لاپاراسکوپی نیز شناخته می شود. در این روش، برشی کوچک در نزدیکی ناف ایجاد و ابزاری به نام لاپاراسکوپ وارد خواهد شد. در صورت بروز آسیب، امکان ترمیم لوله فالوپ توسط پزشک وجود دارد، اما معمولا بخشی از لوله فالوپ برداشته خواهد شد.

در صورتی که لوله فالوپ سالم باقی بماند، امکان بارداری سالم در آینده وجود دارد.

برخی مراقبت هایی که بیمار بعد از جراحی باید رعایت کند، عبارت است از:

• خودداری از بلند کردن اجسام سنگین
  • نوشیدن آب و مایعات، جهت پیشگیری از یبوست
  • استراحت لگنی، به معنای عدم برقراری رابطه جنسی و یا استفاده از تامپون
  • استراحت در منزل، یک هفته بعد از جراحی

در صورت تشدید درد و یا ادامه دار شدن برخی علائم، حتما پزشک را در جریان قرار دهید.

درمان دارویی

در صورتی که بارداری خارج از رحم در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان دارویی در نظر گرفته خواهد شد.

دارویی به نان متوترکسات به عضلات و یا به طور مستقیم به لوله فالوپ تزریق می شود تا روند رشد سلول متوقف شود. در صورتی که سطح هورمون گنادوتروپین جفتی پایین نیاید، تزریق دیگری نیاز خواهد بود. از جمله عوارض این تزریق می توان به حالت تهوع، استفراغ و یا دردهای شکمی اشاره کرد.

آیا راهی برای پیشگیری از بارداری خارج از رحم وجود دارد؟

می توان گفت که پیشگیری از بارداری خارج از رحم غیر ممکن به نظر می رسد. با این حال، امکان به حداقل رساندن ابتلا به بیماری های مقاربتی، آسیب های لوله فالوپ و در نهایت، پیشگیری از بارداری خارج رحمی وجود دارد.

بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا و گنوره آ، عامل اصلی در بروز بیماری التهابی لگن هستند. استفاده از ابزارهای پیشگیری مانند کاندوم در رابطه جنسی، احتمال بروز این قبیل بیماری ها و عفونت ها را کاهش می دهد و در مقابل، شانس داشتن بارداری سالم و طبیعی بیشتر خواهد بود.

از آن جایی که استعمال سیگار و دخانیات، احتمال بارداری خارج از رحم را افزایش می دهد، توصیه می شود مصرف سیگار تا حد امکان محدود شود.

هر خانمی که بعد از داشتن سابقه بارداری خارج از رحم، شک مجدد به این نوع بارداری دارد باید این موضوع را با پزشک در میان بگذارد.

حهت کسب اطلاعات بیشتر درباره به

نظرات بسته شده است.